Tilburgse docent bekroond voor gebruik van weblectures

23 mei 2011 - Econoom Bob van den Brand van UvT wordt in Madison, Wisconsin binnenkort gelauwerd met de Rich Media Impact Award voor zijn effectief en gevarieerd gebruik van audiovisuele middelen in het onderwijs.

Van den Brand zet op aansprekende wijze weblectures en weblogs in voor het behandelen van ingewikkelde lesstof en het geven van feedback op tentamens. Studenten kunnen online extra uitleg krijgen over ingewikkelde kwesties en vragen stellen aan de docent. Studenten van het eerstejaarsvak Accounting bijvoorbeeld, hoeven niet op de officiële tentamenuitslag te wachten maar kunnen direct na het tentamen inloggen in een live streaming.

Van den Brand neemt daarbij voor de camera het tentamen door en geeft hij feedback aan de studenten. Zestig tot tachtig procent van de studenten bekijkt de live streaming direct na het tentamen. “De student weet direct hoe hij zijn tentamen heeft gemaakt en de docent krijgt veel minder e-mails van studenten,” vertelt hij.

Dit is een nieuwe stap in het project van video-opnames van colleges en kleine webtoetsen in de economische opleidingen. Dankzij diverse webtoepassingen slaagde vorig jaar zeventig procent van de studenten voor het ‘struikelvak’ Accounting. Voorheen lag dit percentage eerder op vijftig procent. Gelet op deze resultaten zullen zulke videocolleges in meer economische opleidingen worden toegepast.

Opties: Reageren•Reageren met quote

Re: Tilburgse docent bekroond voor gebruik van weblectures

Gepost door: Josken ()

Datum: 24 mei 2011 13:17

Bron van dit bericht:

http://scienceguide.nl/201105/tilburgse-docent-bekroond.aspx

www.scienceguide.nl/201105/tilburgse-docent-bekroond.aspx