Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Europa moet efficiënt onderwijs centraal voorschrijven

  • dk

    Leraren staken nu voor meer geld. Staken is ondemocratisch, chanterend en versterkt de algemene mentaliteit van geweld en het recht van de sterkste. Staken kan ten koste gaan van partijen die niet kunnen staken, zoals gehandicapten en bewoners van verpleeghuizen.

    Het is democratischer en constructiever als leraren staken vervangen door campagne voeren voor politieke partijen die hun belangen verdedigen. Ik stem zelf links.

    Verlaag werkdruk van leraren door leerlingen zeer langdurige werkstraffen te geven voor herhaald ernstig wangedrag. En door goed getrainde toezichtteams van leerlingen op scholen in wisselende samenstelling.

    Het Nederlandse onderwijs verspilt elk jaar 26 miljard euro via deels verouderde schoolvakken en verouderde methoden van onderwijs en organisatie.

    Praten is duur. Schoolmanagers lang met elkaar laten praten tegen zeer hoge uurtarieven is vaak geld wegsmijten. Het idee dat over alles uitgebreid moet worden vergaderd is verouderd en inefficiënt. Dat idee stamt uit de jaren zeventig. Er wordt gigantisch veel geld verspild in het onderwijs aan talloze volstrekt onnodige vergaderingen en overbodige managers.

    Als elke school alle onderwijsbeslissingen zelf moet nemen, kost dat verschrikkelijk veel nutteloze vergadertijd en leidt dat regelmatig tot ernstige conflicten en slechte beslissingen. Bijvoorbeeld over boeken, over software, elektronische schoolborden, meubilair, straffen, gebouwbeheer, ouderavonden, administratiesystemen, enz.

    Ook worden door onderwijsorganisaties en politiek vaak adviesbureaus ingeschakeld tegen astronomisch hoge tarieven, waarvan de kwaliteit vaak twijfelachtig is en die niet zelden adviseren op basis van verborgen belangenverstrengeling en vriendjespolitiek.

    Onderwijs moet landelijk zoveel mogelijk in detail worden vastgesteld door topspecialisten op elk deelgebied en liever nog in Europees of mondiaal verband, voorzover dat kan. Daarbij kunnen eventueel wel verschillende keuze-alternatieven worden gegeven aan scholen. Een school kan dan bijvoorbeeld kiezen uit twee of drie verschillende leergangen met digitale rekengames.

    Geef onderwijs daarbij zoveel mogelijk via Engelstalige internetvideo's, videoconferencing en andere ICT-vormen. Onderwijs moet veel meer worden gegeven via internet, zodat er minder onderwijsgebouwen nodig zijn. Dat geldt sowieso voor HBO en universiteit. Dat lost ook het probleem op van kamernood onder studenten en geeft ontlasting van het openbaar vervoer en wegennet.

    Schaf onderwijs in Nederlands, Duits, Frans, Grieks, Latijn, tekenen en handvaardigheid af. En geef in plaats daarvan onderwijs in onder andere vakken. Zoals studiemotivatie, moraal, vreedzaam samenleven, politieke vorming, milieukunde, ICT, Engels, gezondheid, voeding, huishouding, budgettering, emotionele ondersteuning, logica en eenvoudige wetenschapsleer. En geef les in preventie van maatschappelijke problemen en levensproblemen op uiteenlopende terreinen.

    Onderwijsmethoden moeten zoveel mogelijk ‘evidence based’ zijn. Internationale samenwerking kan dat sterk ondersteunen.

    Het is belangrijk dat alle betrokkenen bij het onderwijs voortdurend uitgebreid hun mening daarover kunnen geven. Dat moet kunnen via efficiënte enquête-onderzoeken, talkradio, vergadersoftware en webforums. De centrale beslissende onderwijsinstanties moeten voortdurend intensief kennis nemen van de samengevatte resultaten van enquête-onderzoeken over onderwijs.

    CURSUSVIDEO METSELEN

    http://www.youtube.com/watch?v=gT80FQ7NQOo&feature=related

    GRAPPIG FILMPJE OVER VIDEOCONFERENCING!

    http://www.youtube.com/watch?v=Ap7Y5-16HUk

  • Sjoerd (didactiek)

    Wat is nu je punt dk? En verschuil je niet achter aan afkorting.

    Om met twee linkjes naar een videosite je epistel te onderbouwen vind ik wel wat zwak.